Loading...

Mitä on jooga?

Projooga-sivusto tutustuttaa lukijat joogan mielenkiintoiseen maailmaan. Jooga on alun perin Intiassa syntynyt tehokas urheilulaji, jota käytettiin ennen uskonnon harjoittamiseen. Nykypäivänä joogaa harjoitetaan joka puolella maailmaa ilman sen uskonnollista merkitystä. Parhaimmillaan se on mielen ja kehon kokonaisvaltaista hallintaa. Joogasta on ajan mittaan kehittynyt lukemattomia eri versioita, joiden vuoksi se sopii kaikille ikään ja sukupuoleen katsomatta.

Jooga on monimuotoinen laji, jota voidaan harjoittaa joko pehmeänä tai vaativana liikuntamuotona, eettisenä elämäntapana tai hengellisenä kokemuksena. Joogassa keskitytään ihmiseen kokonaisuutena, johon kuuluvat sekä keho, mieli että sielu, ja tämän vuoksi sitä voidaan käyttää myös loistavana terapiamuotona. Sen tavoitteena on poistaa mielestä kaikki häiriötekijät ja sitä kautta saavuttaa sisäinen rauha sekä kokonaisvaltainen hyvänolontunne.

Joogan lajit ja monipuoliset terveysvaikutukset

Jooga on kehon ja mielen hallintaaJoogasta on kehittynyt lukemattomia eri versioita. Osa joogan suuntauksista on erittäin fyysisiä, ja ne kehittävät erityisesti voimaa ja notkeutta. Toiset joogan lajit puolestaan keskittyvät meditaatioon ja hiljentymiseen. Yksi joogan perussuuntauksista on nimeltään hatha. Se sisältää sekä fyysisiä harjoituksia, erilaisia hengitystekniikoita että keskittymisharjoituksia. Hathan tavoitteena on lisätä tietoisuutta omasta kehosta ja antaa energiaa sekä mielenrauhaa. Astanga puolestaan sopii parhaiten fyysisesti aktiivisille ihmisille, sillä se sisältää paljon fyysisiä harjoituksia. Harjoitukset tehdään aina jatkuvina liikesarjoina, ja avain asemassa on aina oikeanlainen hengitys. Astanga vaikuttaa lihaksiin, niveliin sekä sisäelimiin ja edistää mielen tasapainoa. Astangajoogasta on myös kehitetty toinen liikuntamuoto nimeltään voimajooga. Voimajooga sisältää elementtejä muun muassa aerobicista, ja sen liikkeet tehdään yhtenäisinä liikesarjoina.

Sen lisäksi että jooga on hyvin mielenkiintoinen urheilulaji, sillä on hyvin monipuolisia terveysvaikutuksia. Joogan terveysvaikutukset ovat tieteellisesti todistettuja, ja jo muutaman harjoituskerran jälkeen voit huomata olosi parantuvan. Jooga rauhoittaa mieltä ja vähentää kehossa olevan stressihormonin eli kortisolin määrää. Kiireisen arjen keskellä keho kerää erilaisia jännitystiloja, joita joogan asennot sekä rauhalliset venytykset helpottavat. Stressin poistuminen kehosta auttaa myös parantamaan unenlaatua ja näin ollen parantaa kehon kokonaisvaltaista hyvinvointia. Aktiiviset harjoitukset nostattavat sykettä, kun taas rentouttavat harjoitukset tasapainottavat verenpainetta. Myös solut saavat lisää happea, jonka ansiosta ne toimivat paremmin. Joogan avulla hapenottokyky paranee ja erilaiset kiputilat poistuvat kehosta. Lisäksi sen avulla voi oppia tuntemaan oman kehonsa entistä paremmin, ja näin ollen antaa sille sen tarvitsemaa rakkautta ja huolenpitoa.

Joogatunnille vai kotijoogaa?

Jooga on helppo urheilulaji, jota voi harjoitella lähes missä ja milloin vain. Netistä löytyy nykyään erittäin monipuoliset ohjeet joogan aloittamiseen. Erilaiset jooga-asennot eli asanat kuvina sekä erilaiset videot auttavat aloittelevan joogaajan hyvään alkuun. Tarjolla on myös erilaisia joogatunteja, joista erittäin suosituksi vaihtoehdoksi on noussut lämpöjooga. Se on turvallinen joogamuoto, joka tukee lihasten rentoutumista lämmön avulla.

Joogatunti voi usein olla kotijoogaa parempi vaihtoehto aloittelevalle joogaajalle, sillä kokenut joogaohjaaja voi auttaa kädestä pitäen uusien asentojen tekemisessä. Myös kokeneemmat joogaajat voivat hyötyä ohjatusta tunnista. Lähes jokaisella kuntosalilla on tarjolla erilaisia joogatunteja, joten itselleen sopivimman joogamuodon löytäminen voi käydä helposti. Joogaohjaaja voi myös opastaa oikean joogatunnin valinnassa, jotta tunti vastaisi täydellisesti joogaajan omia tarpeita.

Jooga sopii myös odottaville äideille

Joogan lajit pitävät sisällään myös mammajoogan, joka on suunnattu erityisesti odottaville äideille. Mammajooga auttaa pitämään odottavan äidin lihaksiston kunnossa ja tarjoaa eväät sekä synnytykseen valmistautumiseen että syntyvän lapsen hoitoon. Tehtävät liikkeet ovat usein turvallisia hathajoogaliikkeitä, minkä lisäksi tehdään sekä erilaisia rentoutumis- ja hengitysharjoituksia. Mammajoogaa voi harrastaa kotona, mutta se löytyy myös joidenkin kuntosalien tarjonnasta silloin tällöin. Hyvät joogatarvikkeet eli liukumaton joogamatto sekä väljä joogapaita tekevät joogasta entistä miellyttävämpää. Koska joogatunnille osallistumiseen ei tarvita kovin kalliita varusteita, on jokaisen helppo lähteä mukaan.