Mammajooga on oiva liikunnanmuoto

Joogassa tavoitellaan rentoutunutta oloa ja rauhallista mielentilaa. Mammajooga taas on joogan rauhallinen muoto, joka sopii erityisesti raskaana oleville ja vastasynnyttäneille naisille. Joogan liikkeet eli asanat eivät ole yhtä fyysisesti raskaita kuin lajin muissa muodoissa, ja apuna ovat myös erilaiset joogatarvikkeet. Esimerkiksi joogablokit ja vyöt auttavat parempaan sekä miellyttävämpään suoritukseen, jos muuten maha on tiellä tai notkeuden puute tuottaa vaikeuksia.

Raskausajan jooga auttaa vaivoihin

Liikunnan ilon lisäksi tuo mammajooga helpotusta monenlaisiin raskausajan vaivoihin ja olotiloihin. Raskauden aikana vartalon painopiste muuttuu luonnollisesti mahan kasvaessa, mikä saattaa johtaa ryhdin huonontumiseen. Jooga auttaakin parantamaan odottajan ryhtiä. Ryhdin paranemisen myötä saattavat myös selkäkivut helpottaa. Jooga huoltaa mielen lisäksi myös lihaksistoa. Sen vuoksi jooga pitääkin huolta myös siitä, että paluu normaaliin arkeen synnytyksen jälkeen olisi mahdollisimman sulava. Lajin harrastamisen myötä hengityskapasiteetti paranee, mistä taas voi olla hyötyä synnytyksessä. Jooga auttaa myös kehittämään suhdetta tulevan lapsen kanssa. Lajina jooga rentouttaa, joten se sopii erinomaisesti raskauteen, joka muuten saattaa olla stressaavaa tai jännittävää aikaa kaikkine uusine käänteineen.

Äitiysjooga on helppo aloittaa, sillä esimerkiksi netistä löydät useita aihepiirin videoita, joiden avulla voit joogata vaikka kotona olohuoneessa. Usein välineeksi riittää pelkästään joogamatto, mutta erilaiset välineet eivät ole pahitteeksi. Ne nimittäin auttavat paljon joissain asennoissa. Jos taas haluat yksilöllisempää opetusta, voit liittyä myös kuntosalin tai joogasalin kurssille, jossa varmasti opit eri asanat turvallisesti. Mammajooga on myös mahtava tapa tavata muita odottavia äitejä, jotka ovat samankaltaisessa tilanteessa kuin sinä itse. Sen lisäksi voit olla varma, että muilla osallistujilla on myös samankaltaiset kiinnostuksen kohteet kuin sinulla. Sopivan seuran löytyessä voit jatkaa harrastusta samalla porukalla myös synnytyksen jälkeenkin.

Raskausajan joogasta apua synnytykseen

Mammajooga ei ole pelkästään hauska liikuntamuoto raskaana oleville, vaan terveyshyötyjen lisäksi se auttaa myös synnytyksessä. Tuleva äiti voi saada joogasta oppia esimerkiksi hengitykseen ja rentoutumiseen. On myös mahdollista, että jooga vähentää synnytyksen komplikaatiota ja ehkäisee ennenaikaista synnytystä. Jooga kannattaa siis ehdottomasti ottaa tavaksi raskausaikana, ellei se sitä jo ole ennen raskautta.

Mammajooga sopii erinomaisesti raskaana oleville naisille